|

انتخابی فرمالیته دوومیدانی‌کاران برای داخل سالن آسیا

سیاستی که فدراسیون دوومیدانی برای اعزام ملی‌پوشان به مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا تعریف کرده، با اعتراض اهالی این رشته روبه‌رو شده است.

انتخابی فرمالیته دوومیدانی‌کاران برای داخل سالن آسیا

به گزارش روزنامه شرق، سیاستی که فدراسیون دوومیدانی برای اعزام ملی‌پوشان به مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا تعریف کرده، با اعتراض اهالی این رشته روبه‌رو شده است. این رقابت‌ها در حالی هر دو سال یک‌بار در فصل زمستان برگزار می‌شود که همیشه آمار قابل توجهی از دوومیدانی‌کاران ایرانی در آن حضور پیدا می‌کردند. مسئولان این فدراسیون اما برای پیکارهای 2022 قزاقستان، شرایط پیچیده‌ای را به وجود آورده‌اند. به‌طوری‌که در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید پنج نفر را در مواد مختلف به این رویداد اعزام کنند. نارضایتی‌ها بر سر حدنصاب‌هایی است که از سوی کمیته‌های فنی به‌عنوان رکورد‌ ورودی مسابقات تعیین کرده است. رکوردهایی سخت که در حد مدال قهرمانی آسیاست. هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی دلیل این تصمیم را به مشکلات مالی ربط می‌دهد. اینکه فدراسیون نمی‌تواند در مقطعی که با بدهی مالیاتی مواجه است تیم کاملی را به قزاقستان بفرستد و باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. هرچند تأکید می‌کند شورای برون‌مرزی وزارت ورزش نیز در اوضاع بد اقتصادی کشور موافق اعزام‌های کیفی است و تنها مجوز 10 سهمیه را (هفت سهمیه مردان، سه سهمیه زنان) به آنها داده است. اگرچه اعزام 10 ملی‌پوش در رشته‌ای مثل دوومیدانی که در مسابقات داخل سالن 14 ماده دارد، محدود است اما فدراسیونی‌ها با سیاستی که اتخاذ کرده‌اند، نمی‌خواهند حتی همین 10 نفر را هم در این رقابت‌ها شرکت کنند. به گفته معترضین در‌نهایت داخل سالن قزاقستان نصیب پنج نفر بیشتر نمی‌شود. همان پنج‌نفری که کنفدراسیون دوومیدانی آسیا گفته هزینه‌هایشان را می‌پردازد.


محمدمحسن ربانی، مربی پرش با نیزه یکی از منتقدان است. مهسا میرزا‌طبیبی و ارشیا مصدقی چهره‌های مطرح حال حاضر پرش با نیزه کشور هستند که زیر نظر ربانی کار می‌کنند و در دو سال اخیر رشد درخورتوجهی در رکوردهایشان داشتند. او در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «فدراسیون مثل اعزام‌های قبلی می‌تواند اسپانسر بگیرد. اینکه بخواهیم ورزشکار کمتری ببریم، اصلا بهانه خوبی نیست. رکوردهای امسال با دوره‌های قبل هیچ همگونی‌ای ندارد. بچه‌های ما الان باید رکوردهای مدال‌آوران دو سال پیش را به‌عنوان ورودی بگیرند. میرزاطبیبی رکوردش چهار متر و سه سانتی‌متر است اما باید در انتخابی چهار متر و 30 سانتی متر بپرد تا ورودی بگیرد. نگاه دوومیدانی ما به بانوان همیشه حمایتی بوده. ما به‌جز لیلا رجبی که در پرتاب وزنه استثنا بود و مدال گرفت، نتوانستیم تا به امروز حرفی برای گفتن داشته باشیم. نباید این فرصت را از دختران بگیریم. جالب اینجاست که چین از شرکت در مسابقات انصراف داده و با این شرایط باید حدنصاب‌ها بازبینی شود. چراکه چینی‌ها در اکثر مواد نفرات اول و دوم هستند و با غیبتشان فرصت مدال‌آوری برای نفرات دیگر ایجاد می‌شود. فدراسیون عملا با این اتفاق می‌خواهد نفرات مد نظر خودش را اعزام کند. در نهایت هم فکر می‌کنم فرصت نصیب پنج، شش نفر بیشتر نشود. کنفدراسیون دوومیدانی آسیا به ایران اعلام کرده با توجه به نگاه حمایتی‌اش به فدراسیون‌های ملی هزینه اعزام پنج نفر به قزاقستان را می‌دهد. به نظرم فدراسیون نفرات منتخب را به این شیوه اعزام می‌کند».


حسین شایان، عضو کمیته فنی پرش‌ها که رکوردهای مواد پرش را مشخص کرده نیز تأیید می‌کند که حدنصاب‌ها خیلی سخت‌گیرانه است: «سیاست‌های فدراسیون ما را مجبور کرد که این رکوردها را تعیین کنیم. به عقیده من رکوردها خیلی دشوار است. خود من شاگرد دارم و در مسابقه انتخابی هم شرکت می‌کنم اما نه با نیت ورودی گرفتن. بچه‌ها الان در فصل بدن‌سازی هستند و با یک مسابقه نمی‌شود به این رکوردها رسید. حداقل باید سه، چهار مسابقه را در شرایط ایدئال پشت سر بگذارند تا به این حدنصاب‌ها برسند شاید اگر در شرایط دیگری قرار داشتیم، می‌شد به این رکوردها رسید. بچه‌ها الان در فصل بدن‌سازی هستند و به خاطر بازی‌های المپیک، بدن‌سازی‌شان دیر شروع شد. برای همین است که نتوانستیم از ابتدای فصل سرما مسابقه سالنی برگزار کنیم تا به بهبود رکوردهای‌شان کمک شود. البته این را هم باید بگویم که مشکلات فدراسیون در بحث اعزام به رقابت‌های داخل سالن آسیا، فقط کمبود منابع مالی نیست. شورای برون‌مرزی هم گفته باید اعزام‌ها کیفی باشد. اعزام کیفی هم یعنی مدال و مدال‌گرفتن هم رکوردی بالا می‌خواهد».


میلاد سیار نفر برتر 60 متر با مانع پسران نیز ادامه می‌دهد: «رکورد من هفت ثانیه و 82 صدم ثانیه است اما ورودی را هفت ثانیه و 70 صدم ثانیه تعیین کردند. جالب اینجاست که ورودی جهانی شش‌صدم ثانیه از آن کمتر است. با این رکوردهایی که تعیین کردند، می‌خواهند افراد دلخواه خودشان را ببرند. فدراسیون با این شرایط همه ورزشکاران را مقابل هم قرار می‌دهد. من بشخصه شانس خودم را برای گرفتن ورودی داخل سالن صفر می‌بینم. فدراسیون کاراته هفته پیش نزدیک به صد نفر را به قزاقستان برد. می‌خواهیم بدانیم فرق فدراسیون ما با آنها چیست؟ اوضاع مالی همه فدراسیون‌ها الان به یک شکل است. فدراسیون اگر در زمینه اسپانسرینگ قوی عمل ‌کند، می‌تواند همه هزینه‌های اعزام به این بازی‌ها را تأمین کند. مگر قزاقستان کجاست که نشود هزینه بلیت آن را تهیه کرد. دوومیدانی پرمدال‌ترین رشته ورزشی در دنیا به حساب می‌آید. در ایران این همه ورزشکار دختر و پسر در 24 ماده فعالیت می‌کنند؛ اما سرجمع می‌خواهند پنج نفر را به مسابقات ببرند. متأسفانه ما به خاطر کرونا زمان زیادی را از دست دادیم و نتوانستیم در مسابقات بیشتری شرکت کنیم. این همه عقب‌افتادگی را نمی‌توان با یک مسابقه جبران کرد و با شرکت در یک مرحله مسابقه انتخابی به این رکوردهای سخت رسید. البته از زمانی که تیم جدید به فدراسیون دوومیدانی آمده، تغییرات مثبتی ایجاد شده؛ اما انتظار ما این است که در بحث اعزام‌ها قدری کارشناسانه‌تر عمل کنند که ورزشکاران ضرر نکنند. این برخوردها باعث می‌شود که ملی‌پوشان فقط با هم زاویه پیدا کنند».


اما در برخی مواد مثل پرتاب وزنه رکوردها منطقی به نظر می‌رسد. شاهین مهردلان نفر اول پرتاب وزنه کشور، یکی از ملی‌پوشانی است که به احتمال فراوان حضورش در رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن 2022 قطعی است؛ چرا‌که او امسال توانسته به رکورد 19‌متر‌و 70 سانتی‌متر دست پیدا کند. باوجود‌این مهردلان نیز معتقد است که فدراسیون دوومیدانی سخت‌گیری زیادی در زمینه ورودی این رقابت‌ها به خرج داده است. او به «شرق» می‌گوید: «مسئولان فدراسیون رکوردها را با دوومیدانی روز دنیا مطابقت داده‌اند که این رکوردها را تعیین کرده‌اند. باوجود‌این به نظر من رکوردها خیلی بالاست و بچه‌ها شرایط دشواری برای رسیدن به آن دارند. در پرتاب وزنه وضعیت متفاوت است. به خاطر اینکه پرتاب وزنه ایران بهترین عملکرد را در سطح آسیا دارد. کلا ایران تنها کشوری است که در آسیا پرتاب وزنه‌اش خوب است و نفرات مدعی زیاد دارد. ما الان سه نفر هستیم که همگی توانستیم بالای 19متر‌و 70 سانتی‌متر که ورودی داخل سالن است، پرتاب کنیم. به‌ همین خاطر است که رکوردهای‌مان منطقی به نظر می‌آید؛ اما در شرایط معمول اگر بخواهیم قضاوت کنیم، باید بگویم رکوردها خیلی بالاست. ورودی مسابقات دو سال پیش در پرتاب وزنه 18‌متر‌و 90 سانتی‌متر بود که خود من 19‌متر‌و 50 سانتی‌متر پرتاب کردم».


فدراسیون دوومیدانی در حالی معتقد است به دلیل مشکلات مالی و گرانی ارز نمی‌تواند تیم کاملی را به آسیا بفرستند که اخیرا کاروانی عریض‌و‌طویل را به دو تورنمنت کم‌اعتبار ترکیه و ازبکستان اعزام کرده بود. حال سؤال اینجاست چطور برای این رقابت‌ها که همواره از سطح بالاتری برخوردار است، سیاستش را تغییر داده است؟ گفته می‌شود فرزانه فصیحی، حسن تفتیان، ریحانه مبینی و پرتابگران وزنه، نفرات منتخب فدراسیون دوومیدانی برای حضور در مسابقات قزاقستان هستند. کنفدراسیون دوومیدانی آسیا اعلام کرده که هزینه پنج ملی‌پوش ایرانی در این رقابت‌ها را تقبل می‌کند.


نکته جالب توجه درباره حواشی مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا اینجاست که فدراسیون دوومیدانی درمورد فرزانه فصیحی و حسن تفتیان تخفیف قائل شده و به دلیل اینکه سال گذشته ورودی مسابقات جهانی داخل سالن را به دست آورده‌اند، آنها را از شرکت در انتخابی معاف کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها