|

سیاست‌مدار بهشتی

بشر از آغاز تا‌کنون، انسان‌های نقش‌آفرین مختلفی را در برهه‌های مختلف تاریخ دیده است، بعضی از این انسان‌ها توانسته‌اند تاریخ‌سازان بشری باشند و صفحاتی از تاریخ زمین را به خود اختصاص دهند که جای آن است اهداف و روش آن تاریخ‌سازان در مسیر تحقق جامعه آرمانی و ایمانی بررسی و بازنمایی شود. در انقلاب اسلامی هم افراد و چهره‌های شاخص کم نبودند، یکی از همین شخصیت‌های اثرگذاری که بیشترین الگو را جوانان این مرز‌و‌بوم از او گرفتند، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی بود. نگارنده این سطور بر این باور است که دنیای امروز ما بیشتر از دنیای ۴۰ سال پیش ایران به اندیشه و تفکر او نیازمند است. ‌

شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شخصیتی فراجناحی و فراسیاسی که خط اعتدال و انسانیت و علم را در پیش گرفت و هدف بالای خویش را که تحقق جامعه اسلامی بود، محقق کرد؛ هرچند چهار دهه است که او در میان ما نیست و دوستان و یاران او پرچم تبیین انقلاب را به دست گرفته‌اند و جای این پرسش است که جریان انقلاب برای به‌کرسی‌نشاندن راه و منش این اسطوره عدالت و تقوا در جامعه و در بین نسل جوان چه کرده است؟ و امروزِ ما، با بهشتی چقدر فاصله دارد؟ این روزها که در چهلمین سالروز فقدان این مرد بزرگ قرار گرفته‌ایم، بیش از همه نیازمند بیان جایگاه علمی ایشان هستیم و جامعه بیش از هر زمان دیگر تشنه اندیشه ناب اوست. در چنین جامعه‌ای نباید از شخصیت و اندیشه آن شهید والامقام غفلت می‌شد، هنوز بسیاری از جوانان و چهره‌های کشور و مردم، او را به‌درستی نمی‌شناسند و با اندیشه‌های انقلابی و اسلامی شهید بهشتی بیگانه‌اند‌. شهید بهشتی در مناسبت‌ها نمی‌گنجد و پرداختن به آن شخصیت برجسته، باید فراتر از هفتم تیر اتفاق بیفتد. بهشتی نباید برای همیشه مظلوم بماند. معتقدم اندیشمندان و دوستان و یاران و کسانی که سیر مطالعاتی این شهید عزیز را داشته‌اند، باید بیشتر همت کنند و بجا بود بعد از ۴۰ سال ما او را به دنیا معرفی می‌کردیم. شخصیت او، بازتاب پیروزی و ایجاد انقلاب اسلامی است.

بهشتی هرگز خود را وابسته به هیچ حزب و جناح سیاسی نکرد و همه کسانی که وامدار جمهوری اسلامی هستند، باید خود را مدیون به خون این شهید ارزشمند بدانند و در راه تبیین اهداف او تلاش کنند و انحصار او به جریان سیاسی خاص برای کسی که در طول حیاتش به مظلومیت شهره بود، حقیقتا ظلم بزرگی به ایشان است. وقتی به زندگی شهید بهشتی دقت می‌کنیم، هجمه‌های فراوانی را در طول عمر مبارک‌شان تحمل کردند. از سوی دیگر تمرکز شهید بهشتی روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی و دغدغه‌ای که همیشه درباره عدالت و اجتماع داشتند، برای‌مان الگوی سیاسی و اعتقادی جذابی است؛ اینکه نباید از حرف‌های بیهوده و تهمت‌آفرین دلگیر شویم. شهید بهشتی به‌خوبی به ما آموخت که هر‌کجا که کشتی انقلاب نیاز به کمک داشت، باید وارد عمل شد و در خط امام و ولایت و دفاع از سنگر انقلاب تمام‌قد ایستادگی کرد. البته امروزه متأسفانه برای برخی از مدیران، اتخاذ رویکردهای مقدس بهشتی‌ها هزینه دارد و مکتب بهشتی را به بهای اندک می‌فروشند. آن چیزی که زیباتر است، این است که شهید بهشتی خود را معطل این و آن نکرد و به هدفش برای تحقق جامعه اسلامی جامه عمل پوشاند. این روزها یادش را گرامی می‌داریم و از اندیشه‌اش می‌آموزیم که نباید عزت و اقتدار را از خارجی‌ها طلب کنیم. شهید آیت‌الله بهشتی، بی‌تردید یک سیاست‌مدار بود؛ اما «یک سیاست‌مدار بهشتی».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها